Informace o uživateli

Odhlásit se
Administrace e-shopu
  • Nastavení
    • Přidat obchod
  • Nápověda a aktuality
    • Průvodce Heurekou pro e-shopy
    • Podmínky a důležité dokumenty
    • Přehled shop systémů

Informace o maďarském trhu

Exkluzivně pro Heureku článek vytvořilo Expandeco.

 

Počet obyvatel: 9,678 milionu – 95. země světa (2023)

Hlavní město: Budapešť (1,7 mil. obyvatel)

Uživatelé internetu: 9,24 milionu (2024)

Rozloha: 90,530 km²

Měna: Maďarský forint (HUF); Maďarská centrální banka: www.mnb.hu

Základní sazba DPH: 27 %, snížené sazby 18 % a 5 %.

HDP: 181,8 miliard. USD (2021)

 

V roce 2022 celkový objem zásilkového prodeje a online maloobchodu v Maďarsku klesl o 1,6 % v porovnání s poměrně úspěšným rokem 2021. Celkově tak klesl podíl online prodeje na maloobchodě z 9,6 % v roce 2021 na 8,4 % v roce 2022. Tento trend je způsoben výrazným růstem online prodeje během pandemie a její následný návrat do „normálu“.

 

I přes úspěšný konce sezóny v podobě Black Friday a vánočních výprodejů byl obrat v tomto období roku nižší ve srovnání s předchozím rokem.

 
 

 Zdroj: ksh.hu 

 

- Firmy, které mají prodejnu a jako doplňkovou činnost vykonávají zásilkový prodej a internetový maloobchod [%].

- Celkový počet poštovních objednávek a internetového maloobchodu [%].

- Podniky, jejichž hlavní statistickou činností je doručování balíků a internetový maloobchod [%].

 

Více než polovina (53 %) z celkového obratu 1,44 trilionu HUF (3,64 mld. EUR) byla vytvořena e-shopy, které provozují zahraniční firmy. Z toho je obrat ve výši 180 miliard HUF (454 mil. EUR) připisován e-shopům, které v Maďarsku ani nemají sídlo.

 

 

Statistiky (EUROSTAT) využívání sociálních sítí

Zdroj: Europa.eu 

Maďaři patří v EU mezi nejaktivnější obyvatele na sociálních sítích, a proto tuto část marketingové komunikace doporučujeme na maďarském trhu aktivně využívat.

 

Zdroj: Europa.eu 

 

Rozložení online nakupujících v EU podle věku

Barevně vyznačeni jsou maďarští zákazníci. Největší skupinou nakupujících jsou nejmladší zákazníci ve věku 16–24 let, další nezanedbatelnou část ale tvoří i zákazníci v produktivním věku 25+ nebo vyšší věkové kategorie do 64 let.

 

Stejně jako v jiných zemích, i v Maďarsku je třeba sledovat aktuální trendy v chování zákazníků, například v podobě moderních způsobů doručení zboží (samoobslužná výdejní místa) nebo plateb přes platformy Apple Pay, Google Pay, Buy Now Pay Later (BNPL) apod. To však neznamená, že je záhodno opomíjet zákazníky zvyklé na tradiční způsoby plateb jako dobírka s doručením zboží na adresu.

 

Lokální specifika

Maďarsko je země velmi specifická nejen jedinečností jazyka a jednou z nejvyšších základních sazeb DPH na světě (27 %). Hraje zde roli silný lokálpatriotismus a konzervativmus. Navzdory stále poměrně nízké online konkurenci upřednostňují zákazníci domácí e-shopy před těmi zahraničními. Důkladná lokalizace e-shopu bývá proto důležitou součástí nejúspěšněji etablovaných zahraničních e-shopů na maďarském trhu. Fyzická dostupnost přes kamenné provozy či showroomy značně pomáhá k budování dobrého jména a prosazení v této téměř 10milionové zemi. Častou otázkou zákazníku bývá: „Kde e-shop sídlí?“, a to z důvodu osobního prohlédnutí a převzetí zboží. Maďaři dokonce neváhají cestovat i několik kilometrů na sběrné místo v Budapešti, jen za účelem vrácení zboží.

 

Zákazníci zde rovněž upřednostňují kvalitní zboží s co nejjednodušší možností jeho vrácení do 30 dnů. Ideálně i s bezplatným doručením již v den objednání.

 

Až 80% maďarských zákazníků před nákupem navštěvuje porovnávače cen. Nejčastěji používaným je Árukereső. Speciální pozornost je kromě cen věnována také recenzím, které jsou pokládány za důvěryhodný zdroj informací. Svou roli hrají těž rozsáhlé popisy produktů s detailními obrazovými přílohami.

 

Rozhodování ovlivňují i poskytnuté slev či speciální marketingové nabídky s čímkoliv „zdarma“. Po pracném procesu hledání následně nejčastěji dochází k objednání nejvýhodnějšího, ale současně kvalitního produkt. A to i na úkor delší dodací doby. Pozor však na uvádění správné doby doručení! V případě jejího nedodržení zákaznici neváhají objednávku zrušit nebo zásilku nepřevzít.

 

Díky výhodné geografické poloze s rozvinutou logistickou sítí, stále poměrně nízkou e-commerce konkurencí a přijatelnou výší vstupních nákladů patří maďarský trh mezi první volby při zvažování expanze.

 

Domácí sdružení e-commerce obchodu – ověřené zdroje informací o maďarském e-commerce:

  • https://ecommerce.hu//
  • https://enet.hu/

Zajímavosti o zákaznickém chování a specifikách trhu:

  • Silný lokálpatriotismus, národní hrdost, zákazníci neradi nakupují ze zahraničí.
  • Poměrně nízká konkurence v e-commerce ve srovnání s ostatními zeměmi západní a střední Evropy.
  • Opačný zápis data: rok-měsíc-den (YY-MM-DD).
  • Píší první příjmení a pak jméno (př. Vrtík Tomáš).
  • I v rámci komunikace e-shopu se zákazníky je běžné neformální tykání.
  • Jediný (ugrofinský) jazyk v regionu střední a východní Evropy, který není indoevropským jazykem. Maďarština patří k jedněm z nejtěžších a nejjedinečnějších jazyků na světě. Expandeco proto doporučuje obzvlášť na zákaznickou podporu vybrat lokální kolegy, kteří se orientují v jazykových specifikách a mají přehled o aktuální společenské situaci v Maďarsku (svátky, politické dění, významné události, sezónní zvyky apod.).
  • Recenze a doporučení výrazně zvyšují důvěryhodnost e-shopů, které zákazník navštíví poprvé. Motivujte proto své zákazníky zpětnou vazbou o spokojenosti (například v e-mailové komunikaci po nákupu nabídněte za recenzi slevu na další nákup).
  • Při prodlení dodání objednávky neváhají zákazníci kontaktovat zákaznickou podporu. Akceptují však delší dodací dobu, pokud jsou na to předem upozorněni.
  • Ceny produktů musí být uvedeny ve maďarských forintech.
  • Přesvědčit k dokončení nákupu pomáhají rozsáhlé a detailní popisky produktů, které jsou ideálně doplněny také o audiovizuální záznamy snižující riziko počtu vratek (přesnější představa zákazníka o zboží).
  • Zvýšení počtu objednávek lze ovlivnit také nabízením jednoduché možnosti vrácení zboží na lokální maďarskou adresu, jakou poskytuje například Expandeco.
  • Dynamický růst online nakupování přes chytré telefony s bezhotovostními platbami.

 

Počet Maďarů rozdělený podle věkových kategorií

Zdroj: Datareportal 2024

 

Státní svátky (dny pracovního klidu) 

Nezapomínejte na lokální události a svátky, které často výrazně ovlivňují nákupní chování. Stejně jako aktuální počasí (outdoorové aktivity, rodinné výlety).

Zdroj: Expandeco

Zdroj: Expandeco

 

Měna:

  • Maďarský forint (HUF).
  • Orientační kurz (01/2024): 1 EUR = 380,93 HUF, 1 Kč = 15,37 HUF.
  • Aktuální kurz národní banky Maďarska.

 

Největší ecommerce značky:

 

Preference plateb:

V minulosti se v Maďarsku často preferovala hotovostní platba. Nové statistiky naznačují postupnou změnu trendu. Platba kartou se vyrovnala platbě na dobírku (29 %) a toto procento pravděpodobně ještě poroste. Se stejným podílem (28 %) se drží i platba kartou při přebírání zásilky na místě. Elektronické platby v Maďarsku ale i tak výrazně zaostávají za průměrem EU. Ostatní platební metody se pohybují pod 10% hranicí.

Zdroj: Statista.com

Používání sociálních sítí:

Více než sedm milionů (72,4 % v roce 2024) používá sociální sítě, až 96,5 % obyvatel vlastní mobilní telefon.

Průměrná doba používání internetu denně: 6 hodin a 16 minut, přičemž až kolem 40 % tohoto času zabírá online nakupování a vyhledávání produktů a značek.

 

Zdroj: Datareportal.com

Zdroj: Datareportal.com

 

 

BONUS PRO E-SHOP

Export Academy úplně zdarma!

Účastí v programu Export Academy (v hodnotě 2490 Kč) získáte neomezený přístup ke 28 hodinám odborných přednášek a rozhovorů s 15 e-commerce specialisty, z předních e-commerce značek jako Heureka, Expandeco, Packeta, Shopsys, Acomware, Legitas. Součástí obsahu jsou také všechny prezentace v PDF formátu.

Pro získání přístupu zdarma by stačilo napsat na e-mail [email protected] s heslem HEUREKA a obratem získáte bezplatný přístup do akademie.

 

 

Heureka

U nás najdete přes 29 000 000 produktů a 38 100 internetových obchodů

O Heurece

  • Co je Heureka?
  • Kontakty
  • Podmínky používání
  • Volná pracovní místa
  • Pro média
  • Heureka bloguje
  • Blog HeurekaDevs

Pro zákazníky

  • Jak nakoupit
  • Heureka v mobilu
  • Heureka radí
  • Nakupte přímo u nás
  • Nastavení souhlasu
  • Užívání cookies
  • Ochrana soukromí
  • Bezpečná platba kartou Bezpečná platba kartou

Pro partnery

  • Administrace e-shopu
  • Registrovat nový e-shop
  • Služby pro e-shopy
  • Heureka Marketplace
  • Služby pro značky
  • Datové přehledy
  • Affiliate program
  • Edukační videa
  • Nápověda

Projekty

  • Ověřeno zákazníky
  • ShopRoku
  • ProduktRoku
  • Certifikace partnerů
  • Black Friday
  • Udržitelný e-shop

Zákaznická linka

+420 488 570 070

Sledujte nás na sociálních sítích

Copyright © 2007–2025, Heureka Group a.s., všechna práva vyhrazena.