Exkluzivně pro Heureku článek vytvořilo Expandeco.
Rumunsko patří mezi největší země našeho regionu, ale se stále poměrně často přehlíženým obchodním potenciálem. Během posledních let dosáhlo největšího nárůstu mezd a jedné z nejvyšších hodnot hospodářského růstu ze zemí EU. Neustálené konzumní zvyklosti bezmála 20 milionů obyvatel v kombinaci s nižší e-commerce konkurencí jsou silným předpokladem rychlého etablování nových projektů na trhu.
Počet obyvatel: 19 milionů, z toho je přes 13 milionů. uživatelů sociálních sítí.
Rozloha: 230 170 km², hustota zalidnění 84,4/km².
Úřední jazyk: Rumunština (limba română).
Měna: Rumunský leu (RON); Rumunská centrální banka (Banca Naţională a României): www.bnr.ro
Základní sazba DPH 19 %, snížené sazby 9 % a 5 %.
HDP: 15 786,80 USD (2022), pro srovnání Slovensko má 21 256,81 USD.
Hlavní město Bukurešť má 1,83 milionu. obyvatel, přičemž 54,8 % z celkové populace jsou obyvatelé měst.
Zdroj informací o rumunské e-commerce: www.gpec.ro
Porovnání hrubého domácího produktu podle regionů: Eurostat
Budování důvěryhodnosti přes domácí agenturu na trustmarky, hodnocení či audit webu: https://trusted.ro/
Oblíbené způsoby platby: PayU, Revolut, PayCEC, MobilPay, EuPlatesc, PlatiOnline, Netopia.
Známí dopravci: FanCourier, UrgentCargus, GLS, DPD, rychle se rozvíjející balíkoboxy (přibývají jich tisíce ročně)
Nejpopulárnější porovnávač cen: www.compari.ro (Heureka Group)
Podle několika průzkumů jsou největší kupní silou v zemi zejména mladí lidé ve věku 25–30 let. Ti požadují jasnou a transparentní komunikaci konečné ceny, skladové dostupnosti či času doručení. Právě čas pak hraje při rozhodování během nákupního procesu zásadní roli, protože jde o skupinu náročnou na dodržování dodacích lhůt. Logistická infrastruktura v tak velké zemi však stále má své omezené možnosti. Rumunští zákazníci jsou zvyklí objednávat zboží současně z více e-shopů a od kurýra si převezmou jen to nejrychleji doručené. A to i v případě méně výhodné konečné ceny. Důležitou součástí důvěryhodnosti zahraničních e-shopů však bývá i známka kvality tzv. „Ecommerce Europe Trustmark“, která pomáhá při rozhodování o nákupu až u 70 % rumunských zákazníků.
Zcela specifický problém pak představuje všeobecná neznalost PSČ u většiny rumunské populace, což bývá častým důvodem nepřevzatých a nedoručených balíků. V Rumunsku navíc naleznete několik stejných názvů měst, což situaci ještě více komplikuje. Nejlepším řešením pro eliminování chyb proto pro tuzemské e-shopy bývá možnost zadávání adres přes „drop-down menu“ a její následné předvyplňování systémem.
Preference osobní komunikace je i v této zemi stále vysoká, navzdory přibývajícím inovacím a mladší progresivní generaci. Z důvodu vysoké míry byrokracie, nedostatečné transparentnosti i častých a náhlých změn zákonů platí za obecně doporučené poradit se před expanzí odborníky na lokální právo.
Nezapomínejte na lokální události a svátky, které často výrazně ovlivňují nákupní chování. Stejně tak aktuální počasí (outdoorové aktivity, rodinné výlety).
Průměrná doba používání internetu denně: 6 hodin a 31 minut, přičemž až kolem 56,5 % případů je hlavním důvodem používání internetu vyhledávání produktů a značek. Online nakupování patří s 35,5 % do první desítky nejnavštěvovanějších webových stránek a mobilních aplikací. V rámci video obsahu sledují recenze na produkty 21,4 % rumunských uživatelů internetu.
Zdroj: zpracovalo Expandeco na základe informácií z portálu Datareportal.
Mezi hlavní důvody používání sociálních sítí patří ve 37 % vyhledávání inspirace co dělat a nakupovat, přičemž 26,6 % uživatelů aktivně hledá produkty ke koupi. Mezi nejpoužívanější sociální sítě v Rumunsku patří Facebook (88,7 %), WhatsApp (88,2 %), Facebook Messenger (77,2 %), Instagram (64,8 %). Top pětku uzavírá TikTok (57,8 %) za nímž následuje Pinterest (31,9 %).
V průměrném čase měsíčního používání platforem na zařízeních Android drží prvenství TikTok (32 hodin a 31 minut). Podobně rádi Rumuni konzumují video obsah i na Youtube (30 hodin). Pro srovnání, na Facebooku aktivně tráví rumunští uživatelé Androidových zařízení 13 hodin měsíčně.
Maximální potenciální dopad reklam v Rumunsku na Instagramu je 5,3 milionu uživatelů, což je 26,9 % z celkové populace a 29,3 % z celkového počtu uživatelů internetu. TikTok reklamy dokáží zacílit 8,97 milionu a na Messengeru 7,7 milionu uživatelů.
Podle žebříčku Similarweb patří do první desítky nejnavštěvovanějších webů v Rumunsku také nejpopulárnější e-commerce značky jako Emag.ro a Olx.ro. Návštěvnost webů je až v 97,1 % případů odkazována vyhledávačem Google. 40,4 % uživatelů internetu navštěvuje sociální sítě s cílem vyhledávat informace o značkách a produktech.
h
Zdroj: SImilarweb
Z celkové rumunské populace nad 15 let, která vlastní nebo používá mobilní telefon či internet, zrealizovalo nákup v loňském roce 37,3 % z nich. V rámci e-commerce aktivit již nakupovalo produkty nebo služby online 46,4 % uživatelů internetu v Rumunsku.
Zdroj: Datareportal.com
Porovnávače cen, jakým je například Compari.ro, použilo 25,7 % uživatelů. Mezi nejčastější faktory realizace nákupu online patří bezplatné doručení (65,5 %), kupóny a slevy (42,8 %), doručení následující den (42,2 %) a věrnostní programy (38,7 %). V těsném závěsu je také možnost jednoduchého vrácení zboží (38,3% ), které pro e-shopy v Rumunsku přes lokální adresu na zpracování vratek řeší společnost Expandeco.
Podobně důležitým faktorem však bývají i důvěryhodné zákaznické recenze (34,7 %). Právě ty vám mohou výrazně pomoci s rychlejším etablováním na rumunském trhu. Nezapomínejte proto na profesionální zákaznickou podporu, která může e-shop zachránit před negativní zákaznickou zkušeností a následnými negativními hodnoceními.
Lokální zákaznickou podporou navíc budujete dlouhodobou důvěru a výrazně zvyšujete potenciál dalšího nákupu nebo dalšího doporučení e-shopu.
Expandeco kromě řešení reverzní logistiky nabízí také hodnotnou formu zákaznického servisu s rumunskými operátorkami. Navíc s dostupností lokálního telefonního čísla pomáhá zahraničním e-shopům působit v Rumunsku jako lokální hráč.
BONUS PRO E-SHOP
Export Academy úplně zdarma!
Účastí v programu Export Academy (v hodnotě 2490 Kč) získáte neomezený přístup ke 28 hodinám odborných přednášek a rozhovorů s 15 e-commerce specialisty, z předních e-commerce značek jako Heureka, Expandeco, Packeta, Shopsys, Acomware, Legitas. Součástí obsahu jsou také všechny prezentace v PDF formátu.
Pro získání přístupu zdarma by stačilo napsat na e-mail [email protected] s heslem HEUREKA a obratem získáte bezplatný přístup do akademie.