Vzhledem k tomu, že Maďarsko je členským státem EU, je přeshraniční prodej běžnou obchodní praxí. Je proto možné provozovat internetový obchod se sídlem v Česku, který se bude zaměřovat na zákazníky v Maďarsku. V některých oblastech podnikání je ale přeshraniční prodej vyloučen. Jedná se například o prodej tabákových výrobků (včetně vaporů, elektronických cigaret a zařízení určených výhradně ke konzumaci tabáku, jako jsou dýmky). Tento prodej je přísně regulován a výrobky lze prodávat pouze v místních prodejnách tabákových výrobků, nikoli online. Stejně tak léky mohou prodávat pouze lékárny a jejich online prodej je omezen na lokální lékárny. Přeshraniční prodej léků je proto vyloučen.
Existují výrobky, které lze prodávat pouze v kamenné prodejně, například pepřový sprej nebo lovecké a další zbraně. Tabákové výrobky, e-cigarety a další výrobky související s tabákem lze prodávat pouze ve specializovaných kamenných prodejnách tabáku. Léky lze prodávat pouze v lékárnách a pouze lékárny si mohou otevřít prodej léků online. U některých výrobků je vyžadována zvláštní registrace, licence či povolení. Jedná se o některé potraviny, chemické látky, biocidní přípravky a další. Než začnete prodávat výrobky maďarskému spotřebiteli, obraťte se na místního právního poradce!
Obchodní podmínky budete určitě potřebovat. Pokud již působíte na zahraničních trzích, může se zpočátku zdát jako dobrý nápad jednoduše přeložit stávající obchodní podmínky do maďarštiny. Nicméně bychom vás rádi před tímto polovičatým řešením varovali, protože byste mohli přijít o více peněz, než kolik jste ušetřili.
Zejména v případě, kdy jsou nakupujícími fyzické osoby, které nejednají za účelem podnikání, existuje několik právních předpisů na ochranu spotřebitele platících povinně a bez možnosti odchylky.
Ačkoli provozování webových stránek v maďarštině není povinné, pro využívání služeb Árukereső jde o jednu z nezbytných podmínek. Navíc musíte svého kupujícího jasně a jednoznačně informovat o smluvních podmínkách. Předtím, než kupující zadá objednávku, musíte rovněž informovat o jazyce, ve kterém se uzavírá smlouva o rozhodném právu, kterým se budou smluvní podmínky řídit.
Při provozování internetového obchodu zpracováváte řadu osobních údajů, jako jméno, adresa, e-mailová adresa nebo IP adresa kupujících. Možná budete chtít svým zákazníkům zasílat informační bulletiny nebo cílené nabídky.
Ke zpracování osobních údajů potřebujete právní základ, kterým je ve většině případů souhlas subjektu údajů. Ten lze získat pomocí webových formulářů. Bez platného souhlasu může být vaše zpracování údajů považováno za nezákonné a hrozí vám vysoké pokuty.
Informace, kterými se zpracování osobních údajů řídí, můžete uvést v zásadách ochrany osobních údajů. Ty jsou nezbytné pro zajištění souladu vašeho obchodu s právními předpisy.
V Maďarsku je pro zasílání marketingových sdělení elektronickými prostředky, např. e-maily a SMS, nutný souhlas zákazníků jako příjemců. Jde o tzv. opt-in princip (opakem je tzv. opt-out princip), který znamená, že odesílatel může zasílat marketingové sdělení prostřednictvím uvedených komunikačních kanálů pouze tehdy, pokud získal předchozí souhlas určeného příjemce pro daný komunikační kanál.
Marketingový opt-in by měl splňovat standard souhlasu podle GDPR. To znamená, že souhlas musí být svobodný, informovaný, jednoznačný a musí být dán ke konkrétnímu účelu. To lze provést např. zaškrtnutím políčka při návštěvě webové stránky, volbou technického nastavení služeb informační společnosti nebo podpisem souhlasného prohlášení.
Kupujícího spotřebitele jste povinni informovat o řadě věcí (např. o právu na odstoupení od smlouvy, o právu v souvislosti s vadným plněním). Pokud tak neučiníte, může se kupující domáhat neplatnosti uzavřené smlouvy.
Mějte na paměti, že zákon na ochranu spotřebitele je v Maďarsku přísně regulován. Ve zvláštních kategoriích výrobků uvedených v zákoně, tj. elektronika, hračky, nábytek nad 10 000 HUF prodejní ceny, platí povinná zákonná záruka.
Povinná zákonná záruka je pro výrobky následující:
Společně s výrobkem máte povinnost zaslat záruční list. Jeho obsah je stanoven zákonem. Záruční list může být vystaven i elektronicky a může být spojen s vystavenou fakturou.
Kromě toho existují přesná pravidla pro vrácení výrobku a vyřizování záručních reklamací.
V případě výše uvedeného (pokud výrobek nelze vyměnit) musíte spotřebiteli do osmi dnů vrátit peníze. Při reklamaci výrobku nejste oprávněni požadovat vrácení výrobku v původním obalu nebo trvat na doložení faktury.
Uplatňují se rovněž práva na odstoupení od smlouvy podle pravidel EU. Povinné návody a informace o výrobku, štítky na výrobku musí být k dispozici v maďarštině! Pokud je nemůžete umístit na samotný výrobek, mohou být tyto informace umístěny např. v QR kódu.
Důrazně tedy doporučujeme, abyste se před zahájením online prodeje maďarským spotřebitelům poradili s místním právním poradcem!
Obecně se spotřebitel může za účelem právní ochrany obrátit na orgán ochrany spotřebitele, na úřad zabývající se hospodářskou soutěží nebo na soud. A to za účelem mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. V případě přeshraničního spotřebitelského sporu může spotřebitel vyplnit online formulář pro mimosoudní řešení sporů. Tento odkaz jste povinni vložit do svých obchodních podmínek.
Upozorňujeme zejména na poplatek za soukromé kopírování, který se vztahuje na některé prázdné nosiče médií, jako jsou paměťové karty či chytré telefony. Více informací naleznete na webu. https://www.artisjus.hu/english/copyright-in-hungary/.
Přestože zřízení místní provozovny není povinné, existují určitá daňová pravidla, která musíte dodržovat. Především musíte mít platné daňové číslo EU. Pod svým daňovým číslem EU můžete prodávat maďarským odběratelům s použitím maďarských sazeb DPH (obecná sazba je 27 %, pro speciální výrobky existuje 18 % a 5 %). Důrazně proto doporučujeme obrátit se na profesionálního daňového a finančního poradce. Více informací naleznete zde.
Ne. Doporučujeme ale vystavit fakturu v maďarštině nebo v angličtině. Podívejte se na stránky Evropské komise, kde najdete obecné tipy pro fakturaci.