Informace o uživateli

Odhlásit se
Administrace e-shopu
  • Nastavení
    • Přidat obchod
  • Nápověda a aktuality
    • Průvodce Heurekou pro e-shopy
    • Podmínky a důležité dokumenty
    • Přehled shop systémů

Jak otevřít a provozovat internetový obchod zaměřený na rumunské zákazníky?

Musím založit rumunskou společnost?

Přeshraniční prodej výrobků online je v EU povolen bez ohledu na to, ve kterém členském státě má prodávající sídlo. Existují však zvláštní kategorie výrobků, které lze z daňových důvodů prodávat online pouze na území Rumunska, například tabák a výrobky související s tabákem.  Kromě toho je nutné dodržovat podmínky nařízení EU týkající se přeshraničního prodeje.

Je něco, co nemohu prodávat online?

Pro online prodej některých výrobků, jako jsou zbraně nebo léky, existují zvláštní pravidla (například léky, včetně těch bez lékařského předpisu, mohou online prodávat pouze k tomu oprávněné lékárny). Zvláštní pravidla existují také v případě přípravků na ochranu rostlin a další chemické látky. Jejich prodej se řídí zvláštními právními předpisy, proto je vhodné každý konkrétní případ konzultovat s odborníkem. Zejména pokud mohou mít výrobky vliv na zdraví, děti, životní prostředí atd.

Potřebuji obchodní podmínky nebo jiné právní dokumenty (týkající se ochrany osobních údajů a soukromí, zásady marketingové komunikace atd.) v rumunštině?

Ano, rumunští spotřebitelé musí být informováni v rumunském jazyce, takže všechny tyto dokumenty musí být přeloženy do rumunštiny (podmínky používání webových stránek, prodejní podmínky, dodání a vrácení zboží, zásady ochrany osobních údajů, zásady používání souborů cookie, všechny informace týkající se výrobků atd.). Nesmí také být v rozporu s mandatorními ustanoveními rumunského práva.

Podle rumunského práva musí být všechny informace týkající se výrobků a služeb, které jsou nabízené spotřebitelům, všechny průvodní dokumenty, včetně těch, které se týkají bezpečnostních informací o výrobcích a návodů k použití, a také všechny smluvní dokumenty, sepsány v rumunštině. Bez ohledu na zemi jejich původu a aniž by bylo vyloučeno jejich poskytnutí v jiných jazycích.

 

V Rumunsku existují přísné požadavky, které musí internetoví prodejci vůči spotřebitelům splnit, zejména pokud jde o povinně sdělované informace. Tyto musí být spotřebiteli k dispozici před rozhodnutím o koupi. Jde například o hlavní vlastnosti výrobku, totožnost a adresa prodejce, jeho telefonní číslo a e-mailová adresa, cena včetně všech daní a poplatků, veškeré dodatečné náklady, které musí spotřebitel uhradit, jako jsou náklady na doručení nebo poštovné, a také informace o právu spotřebitele odstoupit od smlouvy a o podmínkách takového postupu. U některých kategorií výrobků, jako jsou hračky nebo výrobky určených pro styk s potravinami, je informační povinnost širší. 

Výše uvedené informace nejsou vyčerpávající. Každá situace může vyžadovat individuální posouzení.

 

Jaké jsou v Rumunsku právní předpisy na ochranu spotřebitele? Záruka, vrácení zboží, odstoupení od smlouvy atd.?

Pro záruku a odstoupení od smlouvy/vrácení zboží platí následující obecná pravidla.

 

Existuje povinná zákonná záruka v délce dvou let od okamžiku dodání. Jakákoliv vada zboží, která je zjištěna do jednoho roku od dodání zboží, se považuje za existující již v okamžiku dodání zboží, pokud se neprokáže opak nebo pokud takový předpoklad není slučitelný s povahou zboží či povahou neshody. 

 

Postup je následující:

 

V případě vady zboží má spotřebitel nárok na odstranění vady (opravou nebo výměnou zboží), poměrnou slevu z ceny nebo odstoupení od smlouvy.

  • Spotřebitel má nejprve při odstraňování vady právo volby mezi opravou a výměnou zboží. S výjimkou případu, kdy zvolený způsob není možný nebo ve srovnání s jiným opatřením znamená pro prodávajícího nepřiměřené náklady. Pokud je oprava i výměna nemožná nebo by pro prodávajícího znamenala nepřiměřené náklady, je prodávající oprávněn taková opatření odmítnout. Řešením je pak poměrná sleva z ceny nebo odstoupení od smlouvy.
  • Pokud je vada podstatná nebo pokud se spotřebitel domáhal odstranění vady, ale prodávající své povinnosti v tomto smyslu nesplnil či vada přetrvávala (tyto případy jsou výslovně stanoveny zákonem), pak má spotřebitel právo volby mezi slevou z ceny nebo odstoupením od smlouvy (vrácení zboží a vrácení ceny).
  • Spotřebitel nemá nárok na odstoupení od smlouvy, pokud se jedná o nepodstatnou vadu.
  • Spotřebitel má nárok na přímou výměnu zboží, pokud je vada zjištěna do 30 dnů od jeho dodání.

Zákon stanoví přesné lhůty k provedení nápravy ze strany prodávajícího. Například skutečnost, že opravy nebo výměny musí být provedeny v přiměřené lhůtě, která nesmí překročit 15 kalendářních dnů od okamžiku, kdy byl prodávající informován spotřebitelem o vzniku vady.

 

Prodávající mohou současně nabízet dobrovolnou záruku za jakost. Tu představuje jakýkoli závazek prodávajícího vůči spotřebiteli, který je uveden buď v záručním listě (prohlášení o záruce), nebo v reklamě dostupné v době uzavření kupní smlouvy či před jejím uzavřením na internetových stránkách. Pokud prodávající nabízí dobrovolnou záruku za jakost, musí vrátit zaplacenou cenu nebo vyměnit/opravit zboží v případě vady zboží či pokud zboží nemá sjednané vlastnosti. A to po dobu trvání záruční doby. Kromě toho má prodávající v tomto případě zákonnou povinnost poskytnout spotřebiteli nejpozději při dodání příslušného zboží záruční list (záruční list) v rumunském jazyce.

 
Odstoupení od smlouvy a vrácení zboží
 
Obecným pravidlem je, že spotřebitel má právo odstoupit od jakékoliv smlouvy uzavřené online do 14 dnů od doručení zboží (a to i bez udání důvodu) aniž by mu vznikly jakékoli dodatečné náklady (s několika výjimkami). V takovém případě je prodávající povinen přijmout vrácené zboží a vrátit částku, kterou za toto zboží obdržel v plné výši, včetně nákladů na dopravu. Spotřebitel je povinen uhradit pouze přímé náklady na doručení v případě vrácení zboží. Pokud však bylo zboží doručeno až ke dveřím spotřebitele (např. kurýrem), musí prodávající zboží vyzvednout a uhradit vzniklé náklady, pokud zboží vzhledem k jejich povaze nemůže spotřebitel vrátit poštou.

Z tohoto práva na odstoupení od smlouvy jsou vyňaty určité kategorie zboží, jako zboží vyrobené podle požadavků spotřebitele, zboží přizpůsobené jeho osobním potřebám, zboží, které podléhá rychlé zkáze a další.

Spotřebitel může zároveň odstoupit od smlouvy v případě, že má na takové odstoupení právo v důsledku vadného plnění prodávajícího (v důsledku práv uplatněných v rámci zákonné nebo dobrovolné záruky za jakost). 

Vezměte prosím na vědomí, že se jedná o obecná pravidla a každá situace může vyžadovat individuální posouzení práv spotřebitelů.

 

Jaké jsou podmínky pro řešení sporů se zákazníky v Rumunsku? Lze spory řešit mimosoudně?

Spotřebitelé se mohou obrátit na rumunský Národní úřad pro ochranu spotřebitele (ANPC) jako na orgán mimosoudního řešení sporů, alternativně pak na soud. O možnosti mimosoudního řešení sporů jsou prodávající povinni informovat na internetových stránkách nebo v rámci obchodních podmínek, a to včetně odkazu na web ANPC (www.anpc.gov.ro). Zároveň jsou prodávající povinni poskytnout svou úplnou adresu a kontaktní místa, aby spotřebitelé mohli podávat stížnosti i vypracovat a informovat spotřebitele o svém interním postupu pro vyřizování stížností spotřebitelů.

Podle veřejně dostupného obecného postupu ANPC může ANPC v případě přeshraničních stížností obecně přijmout opatření k zastavení nezákonných praktik vůči spotřebitelům. Spisy jsou v takovém případě obvykle předány ECC Romania (Evropské spotřebitelské centrum Rumunsko), které může poškozeným spotřebitelům pomoci v procesu získání náhrady škody. ECC Rumunsko v tomto smyslu nabízí online formulář pro podávání stížností: https://eccromania.ro/language/en/complaint-form/. 

Pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů mohou spotřebitelé využít též Platformu Evropské komise pro řešení sporů online.

 

Jaké jsou podmínky ochrany duševního vlastnictví při expanzi do zahraničí?

Obecně platí, že veškeré zboží prodávané online musí být v souladu s platnými rumunskými právními předpisy a nesmí porušovat práva duševního vlastnictví třetích stran. Tzn. například porušovat práva k ochranným známkám, porušovat autorská práva (včetně nelegálního rozmnožování děl chráněných autorskými právy) nebo dodávat zboží určené k obcházení technologických opatření, účinně kontrolujících přístup k dílům chráněným autorským právem.

Co je to DPH a jaká je sazba DPH v Rumunsku?

V Rumunsku existují tři sazby DPH v závislosti na druhu zboží nebo služeb: 19 %, 9 % nebo 5 %. Kromě toho existují různé druhy DPH v závislosti na způsobu výběru těchto daní. Pro další podrobnosti se obraťte na daňového poradce.

Musím svým zákazníkům v Rumunsku vystavovat faktury v místním jazyce?

Ano, pokud jde o zákazníka spotřebitele. Podle rumunského práva je faktura považována za součást smluvní dokumentace. Podle obecných předpisů o ochraně spotřebitele musí být smluvní dokumentace přeložena do rumunštiny. To platí i pro všechny dokumenty, které souvisí s dodáním zboží nebo služby spotřebitelům. 

Pro firemní zákazníky není povinné zasílat faktury v rumunštině, ale existují případy, kdy finanční úřady mohou v rámci kontrolních postupů požadovat překlad takových faktur. Pro další informace se obraťte na daňového poradce.

 
Heureka

U nás najdete přes 29 000 000 produktů a 38 100 internetových obchodů

O Heurece

  • Co je Heureka?
  • Kontakty
  • Podmínky používání
  • Volná pracovní místa
  • Pro média
  • Heureka bloguje
  • Blog HeurekaDevs

Pro zákazníky

  • Jak nakoupit
  • Heureka v mobilu
  • Heureka radí
  • Nakupte přímo u nás
  • Nastavení souhlasu
  • Užívání cookies
  • Ochrana soukromí
  • Bezpečná platba kartou Bezpečná platba kartou

Pro partnery

  • Administrace e-shopu
  • Registrovat nový e-shop
  • Služby pro e-shopy
  • Heureka Marketplace
  • Služby pro značky
  • Datové přehledy
  • Affiliate program
  • Edukační videa
  • Nápověda

Projekty

  • Ověřeno zákazníky
  • ShopRoku
  • ProduktRoku
  • Certifikace partnerů
  • Black Friday
  • Udržitelný e-shop

Zákaznická linka

+420 488 570 070

Sledujte nás na sociálních sítích

Copyright © 2007–2025, Heureka Group a.s., všechna práva vyhrazena.