Informace o uživateli

Odhlásit se
Administrace e-shopu
  • Nastavení
    • Přidat obchod
  • Nápověda a aktuality
    • Průvodce Heurekou pro e-shopy
    • Podmínky a důležité dokumenty
    • Přehled shop systémů

Technické podmínky pro vstup na rumunský trh

Exkluzivně pro Heureku článek vytvořilo Expandeco.

 

Lokalizace e-shopu na rumunském trhu je komplexní proces, který zahrnuje několik důležitých kroků. Cílem je zajistit, aby váš e-shop vypadal a choval se jako místní e-commerce hráč. Díky tomu si zákazníci mohou být jisti, že nakupují od společnosti, která rozumí místním potřebám a preferencím. Zákazníci mohou zjistit původ vašeho e-shopu například při kontrole obchodních podmínek nebo faktury po provedení online nákupu.

Mezi klíčové kroky při lokalizaci e-shopu na rumunský trh patří:

  1. Vyberte lokální doménu/subdoménu (.ro nebo .com/ro), která je snadno zapamatovatelná pro rumunské zákazníky.
  2. Důkladně přeložte veškerý obsah do rumunštiny, včetně technických zpráv a e-mailových oznámení.
  3. Poskytněte rumunské telefonní číslo s lokální předvolbou (+40) a zákaznickou podporu v rumunském jazyce.
  4. Zajistěte možnost vrácení zboží na místní adresu v Rumunsku, což zvyšuje důvěru zákazníků a snižuje bariéry pro nákup.
  5. Nabídněte způsoby platby a doručení, které jsou běžné a oblíbené mezi rumunskými zákazníky. Ideálními příklady jsou platba kartou, bankovní převod nebo hotovost při doručení.
  6. Přizpůsobte marketingovou strategii a komunikaci místním preferencím a kultuře tak, aby vaše značka oslovila správnou cílovou skupinu a rychleji se etablovala na rumunském trhu.

Doprava

Nejen na rumunském e-commerce trhu je doprava klíčovým prvkem celého procesu prodeje. Je nezbytné být obeznámen s aktuálními trendy v dodávkách na daném trhu, což zahrnuje možnost volby mezi balíkovými boxy či výdejními místy, ale i využití služeb lokální pošty a oblíbených kurýrních společností. Při objednávce z nového e-shopu je pro zákazníka obzvláště důležité, aby mohl vybrat způsob doručení, který mu je známý a se kterým má již předchozí zkušenosti. V takových případech stále výrazně převládá platba na dobírku.

 

Kromě správného přepravce, který je v dané zemi populární, je důležité zmapovat si rychlost a cenu dodání vašich největších konkurentů. Abyste předem věděli jestli jim dokážete konkurovat nebo musíte dopravu více dotovat.

 

Lokalizační tip na rumunský e-shop:

„Pro našince nestandardní, ale rumunští obyvatelé častokrát nevědí PSČ. Proto doporučujeme mít ve formulářích možnost výběru podle města. Pokud je v nákupním košíku u adresy uvedeno jen „Město – Localitate“ jako místo bydliště, zákazníci si zvyknou uvádět nejbližší „Okresní město – Judet“ od svého bydliště. Z toho důvodu se balíky vracejí do e-shopu jako nepřevzaté.“ – Filip Minár, Expandeco

Příklad formuláře v rumunštině (+ přeložený do češtiny) u Expandeco klienta Northfinder.ro vypadá nasledovně:

Mezi nejznámější dopravce na rumunském trhu patří:
  • FanCourier
  • UrgentCargus
  • GLS
  • DPD

Platby

V košíku na rumunském e-shopu se doporučuje výběr možností platby tak, aby zákazník neodešel bez zaplacení. Opět platí, že je nezbytné znát trendy na rumunském trhu, mít zmapované služby místní konkurence a vědět, co preferují potenciální zákazníci.

 

Mezi populární platební metody v Rumunsku patří platba kartou a dobírka

V případě platby kartou platí, že je nezbytné, aby byla správně a dokonale lokalizována. Při expanzi je i v tomto regionu poměrně známá (a také SK a CZ e-shopařům dostupná) platební brána PayU.

Pro vybírání dobírek může vzniknout potřeba založení lokálního bankovního účtu, aby se obchodník vyhnul zbytečným poplatkům a zjednodušil refundace dobírek.

 

Zákaznická podpora v lokálním jazyce

Nejvděčnější cílovka e-shopů jsou mladší lidé ve věku 25–35 let, kteří si rychle zvykli na online nakupování. Proto jde o produkty pro specifickou cílovou skupinu, můžete v počátku expanze do Rumunska uspět i s anglickou zákaznickou podporou.

 

V případě běžných hlavních kategorií produktů s předpokladem vysoké konkurence je důležité přistupovat k zákazníkům přímo v rumunském jazyce. Jako součást prozákaznického přístupu proto doporučujeme uvádět telefonní číslo s lokální předvolbou (Rumunsko +40). Rychlým řešením může být využití služby na VoIP místní virtuální čísla, která poskytuje například Numbyx.com od Expandeco.

 

Lokální tip:

 

„V komunikaci e-shopu se zákazníky je v Rumunsku, na rozdíl od Česka a Slovenska, naprosto běžné neformální tykání.“ – Filip Minár, Expandeco

 

 

Zdroj: Expandeco

 

Vrácení zboží

V aktuálním kontextu rumunské e-commerce scény je patrné, že možnost bezplatného vrácení zboží není pro zákazníka vždy dostupná. A to zejména v náročných obdobích. Dokonce i největší mezinárodní hráči v odvětví módy postupně od tohoto modelu ustupují. Hledají řešení, která minimalizují odrazování zákazníků od nákupu a zároveň umožňují pokrýt náklady spojené s vráceným zbožím.

Lokální zákazníci ale očekávají, že proces vrácení zboží bude stejně plynulý jako samotné doručení. Výhodu mají e-shopy, které poskytují online formuláře nebo lokální sběrné adresy, jež proces reklamací a vracení výrazně zjednodušují.

Proč jsou lokální sběrná místa efektivní volbou pro e-shop i jeho zákazníky?
  1. Optimalizace nákladů.
  2. Přímý dopad na konverze.
  3. Urychlení procesu reklamací a vrácení peněz.
  4. Uvolnění kapacit zákaznického servisu.
  5. Zvýšení důvěryhodnosti e-shopu.
  6. Konkurenční výhoda v budování pozitivní zákaznické zkušenosti.
  7. Poskytování služeb na vysoké úrovni a následné pozitivní recenze.
  8. Přehledný CRM systém, který umožňuje v reálném čase a na jednom místě zadávat překlady, řešit zákaznickou podporu a zpracovávat vratky.

Lokální řešení, doporučená infrastruktura, spolehliví obchodní partneři:

  • Sběrné místo pro vrácené zboží od rumunských zákazníků
  • Překlady a lokalizace e-shopu do rumunštiny
  • Rumunská zákaznická podpora na míru e-shopu
  • E-shopová řešení, překlad feedu, shipping...

 

BONUS PRO E-SHOP

Export Academy úplně zdarma!

Účastí v programu Export Academy (v hodnotě 2490 Kč) získáte neomezený přístup ke 28 hodinám odborných přednášek a rozhovorů s 15 e-commerce specialisty, z předních e-commerce značek jako Heureka, Expandeco, Packeta, Shopsys, Acomware, Legitas. Součástí obsahu jsou také všechny prezentace v PDF formátu.

Pro získání přístupu zdarma by stačilo napsat na e-mail [email protected] s heslem HEUREKA a obratem získáte bezplatný přístup do akademie.

Heureka

U nás najdete přes 29 000 000 produktů a 38 100 internetových obchodů

O Heurece

  • Co je Heureka?
  • Kontakty
  • Podmínky používání
  • Volná pracovní místa
  • Pro média
  • Heureka bloguje
  • Blog HeurekaDevs

Pro zákazníky

  • Jak nakoupit
  • Heureka v mobilu
  • Heureka radí
  • Nakupte přímo u nás
  • Nastavení souhlasu
  • Užívání cookies
  • Ochrana soukromí
  • Bezpečná platba kartou Bezpečná platba kartou

Pro partnery

  • Administrace e-shopu
  • Registrovat nový e-shop
  • Služby pro e-shopy
  • Heureka Marketplace
  • Služby pro značky
  • Datové přehledy
  • Affiliate program
  • Edukační videa
  • Nápověda

Projekty

  • Ověřeno zákazníky
  • ShopRoku
  • ProduktRoku
  • Certifikace partnerů
  • Black Friday
  • Udržitelný e-shop

Zákaznická linka

+420 488 570 070

Sledujte nás na sociálních sítích

Copyright © 2007–2025, Heureka Group a.s., všechna práva vyhrazena.