Exkluzivně pro Heureku článek vytvořilo Expandeco.
Lokalizace e-shopu na rumunském trhu je komplexní proces, který zahrnuje několik důležitých kroků. Cílem je zajistit, aby váš e-shop vypadal a choval se jako místní e-commerce hráč. Díky tomu si zákazníci mohou být jisti, že nakupují od společnosti, která rozumí místním potřebám a preferencím. Zákazníci mohou zjistit původ vašeho e-shopu například při kontrole obchodních podmínek nebo faktury po provedení online nákupu.
Mezi klíčové kroky při lokalizaci e-shopu na rumunský trh patří:
Doprava
Nejen na rumunském e-commerce trhu je doprava klíčovým prvkem celého procesu prodeje. Je nezbytné být obeznámen s aktuálními trendy v dodávkách na daném trhu, což zahrnuje možnost volby mezi balíkovými boxy či výdejními místy, ale i využití služeb lokální pošty a oblíbených kurýrních společností. Při objednávce z nového e-shopu je pro zákazníka obzvláště důležité, aby mohl vybrat způsob doručení, který mu je známý a se kterým má již předchozí zkušenosti. V takových případech stále výrazně převládá platba na dobírku.
Kromě správného přepravce, který je v dané zemi populární, je důležité zmapovat si rychlost a cenu dodání vašich největších konkurentů. Abyste předem věděli jestli jim dokážete konkurovat nebo musíte dopravu více dotovat.
Lokalizační tip na rumunský e-shop:
„Pro našince nestandardní, ale rumunští obyvatelé častokrát nevědí PSČ. Proto doporučujeme mít ve formulářích možnost výběru podle města. Pokud je v nákupním košíku u adresy uvedeno jen „Město – Localitate“ jako místo bydliště, zákazníci si zvyknou uvádět nejbližší „Okresní město – Judet“ od svého bydliště. Z toho důvodu se balíky vracejí do e-shopu jako nepřevzaté.“ – Filip Minár, Expandeco
Příklad formuláře v rumunštině (+ přeložený do češtiny) u Expandeco klienta Northfinder.ro vypadá nasledovně:
V košíku na rumunském e-shopu se doporučuje výběr možností platby tak, aby zákazník neodešel bez zaplacení. Opět platí, že je nezbytné znát trendy na rumunském trhu, mít zmapované služby místní konkurence a vědět, co preferují potenciální zákazníci.
Mezi populární platební metody v Rumunsku patří platba kartou a dobírka
V případě platby kartou platí, že je nezbytné, aby byla správně a dokonale lokalizována. Při expanzi je i v tomto regionu poměrně známá (a také SK a CZ e-shopařům dostupná) platební brána PayU.
Pro vybírání dobírek může vzniknout potřeba založení lokálního bankovního účtu, aby se obchodník vyhnul zbytečným poplatkům a zjednodušil refundace dobírek.
Nejvděčnější cílovka e-shopů jsou mladší lidé ve věku 25–35 let, kteří si rychle zvykli na online nakupování. Proto jde o produkty pro specifickou cílovou skupinu, můžete v počátku expanze do Rumunska uspět i s anglickou zákaznickou podporou.
V případě běžných hlavních kategorií produktů s předpokladem vysoké konkurence je důležité přistupovat k zákazníkům přímo v rumunském jazyce. Jako součást prozákaznického přístupu proto doporučujeme uvádět telefonní číslo s lokální předvolbou (Rumunsko +40). Rychlým řešením může být využití služby na VoIP místní virtuální čísla, která poskytuje například Numbyx.com od Expandeco.
Lokální tip:
„V komunikaci e-shopu se zákazníky je v Rumunsku, na rozdíl od Česka a Slovenska, naprosto běžné neformální tykání.“ – Filip Minár, Expandeco
Zdroj: Expandeco
V aktuálním kontextu rumunské e-commerce scény je patrné, že možnost bezplatného vrácení zboží není pro zákazníka vždy dostupná. A to zejména v náročných obdobích. Dokonce i největší mezinárodní hráči v odvětví módy postupně od tohoto modelu ustupují. Hledají řešení, která minimalizují odrazování zákazníků od nákupu a zároveň umožňují pokrýt náklady spojené s vráceným zbožím.
Lokální zákazníci ale očekávají, že proces vrácení zboží bude stejně plynulý jako samotné doručení. Výhodu mají e-shopy, které poskytují online formuláře nebo lokální sběrné adresy, jež proces reklamací a vracení výrazně zjednodušují.
Lokální řešení, doporučená infrastruktura, spolehliví obchodní partneři:
BONUS PRO E-SHOP
Export Academy úplně zdarma!
Účastí v programu Export Academy (v hodnotě 2490 Kč) získáte neomezený přístup ke 28 hodinám odborných přednášek a rozhovorů s 15 e-commerce specialisty, z předních e-commerce značek jako Heureka, Expandeco, Packeta, Shopsys, Acomware, Legitas. Součástí obsahu jsou také všechny prezentace v PDF formátu.
Pro získání přístupu zdarma by stačilo napsat na e-mail [email protected] s heslem HEUREKA a obratem získáte bezplatný přístup do akademie.